tisdag 31 januari 2017

Jethro Tull - "Minstrel in the Gallery" (1975)


Ända in i vuxen ålder trodde jag Jethro Tull var ett av de där banden vars namn tuffa grabbar sprayade på väggar. Black Sabbath, Iron Maiden, Venom... och Jethro Tull. Namnet låter ju ganska tufft. Nu var ju inte det här helt överensstämmande med verkligheten, och jag tror nog jag aldrig läst "Jethro Tull" i svarta, stora bokstäver på en tegelvägg. Men det var något i namnet som lärt hårt, säkert var medlemmarna långhåriga och det finns ju onekligen inslag av ganska hård rock i musiken.

Jag är ingen kännare av Tulls alster, i samlingen hittas förutom dagens tema endast klassikerna Aqualung och Thick as a Brick. Minstrel in the Gallery är minst lika bra som Thick as a Brick, och betydligt bättre än (den lite överskattade?) Aqualung. Bandet bjuder på det mesta man kan önska sig, hård, ösig rock, lugna låtar, nästan à la Cat Stevens, och långa instrumentala bitar med inslag av både brittisk folkmusik och en del medeltida tongångar. Och en låt på över 16 minuter som pricken över i:et. Vem kan tycka illa om det?


Jag har alltid gillat tvärflöjt i modern musik, vare sig det är progressiv rock, pop eller heavy metal. Var man än hittar den höjer den stämningen några snäpp. Sångaren Ian Anderson gillar också tvärflöjt, han bjuder på den en hel del vilket är trevligt. Det gör det svårt att tycka illa om Jethro Tull.

Länge var jag förvirrad över omslagets utformning, då en sida är vänd åt andra hållet, upp och ned så att säga. Men så läste jag att det är ju för att man ska vända på omslaget från topp till botten, vertikalt, istället för från sida till sida. Såklart.


En riktig bra skiva som kan rekommenderas, den bjuder på mycket. Ska jag vara något kritisk tycker jag ibland Tulls sound är lite för avskalat och rått. Det låter ofta ganska obearbetat, som om man är nere i replokalen, vilket säkert är deras önskan. Inte riktigt i min smak, dock. Sedan är Cold Wind To Valhalla en bra låt, men efter att för många ha sett Jack Black extatiskt hojta om att rida ormen till Valhalla, får jag lite svårt att ta låten på allvar.


Tracklist

Side A
1. Minstrel In The Gallery 8:09
2. Cold Wind To Valhalla 4:17
3. Black Satin Dancer 6:51
4. Requim 3:41

Side B
1. One White Duck / 0^10 = Nothing At All 4:35
2. Baker St. Muse 16:40
- Pig-Me And the Whore
- Nice Little Tune
- Crash-Barrier Waltzer
- Mother England Reverie
3. Grace 0:37




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar