måndag 8 maj 2017

James - "Girl at the End of the World" (2016)

James levererar, som vanligt på deras 14:e studioalbum. Tre veckors gemensamt skapande i Skottland, med Max Dingel som producent, resulterar i en platta med ett mer elektroniskt sound än vanligt, något man hittar på ett par plattor från tidigt 2000-tal med gruppen.

En källa till ilska var dock bolagets påhitt att klistra på ett klistermärke direkt på omslaget som berättar vilka singellåtar som är med på plattan. När skivan är inplastad. Och klistermärket har ett klister som gör det i det närmaste omöjligt att få bort utan att lämna fula spår på omslaget. Varför inte sätta det på plasten som omger skivan? Jag blev så upprörd att jag ville kontakta bolaget och ställa frågor, men på hemsidan gavs varken telefonnummer eller emailadress, så det fick vara. Att skriva ett handskrivet brev kändes som att gå till överdrift.


Plattans knappa 45 minuter är generöst fördelade på två skivor. Sägs ju vara bra för ljudkvaliteten med större mellanrum mellan spåren. Bortskämd som man har en tendens att bli med diverse tillhörigheter i nya skivor, booklets, gatefoldomslag osv, så noterar jag lite besviket att den här skivan inte innehåller mer än de båda skivorna och en mp3 download. Men det är OK, troligen är det skälet till att den istället är relativt billig för att vara en nysläppt vinyl. Att mp3 downloaden bara gav mig drygt två minuter av varje låt, skyller jag på tekniska problem under nedladdningen. Det är ändå inget jag vanligtvis lyssnar på.

Det är en bra skiva. Inte James bästa, men inte heller någon av de mindre bra. Om man gillar gruppen så tycker jag absolut den skall införskaffas. Personligen gillar jag gruppen bättre när det är en något mindre elektroniskt inriktning, och Tim Booths röst inte går genom diverse effekter, som det gör på några låtar här. Men det är inget som går till överdrift, och det känns utan tvekan som ett gediget Jamesalbum. Som balans till det elektroniska soundet bjuds man bl.a. på den Edward Sharpedoftande Nothing But Love, som avslutar första sidan, och de svepande refrängerna är förstås alltid där. De har varit med länge, och jag gläds över att de fortsätter att skapa bra skivor. Kan nämnas att det höll på att bli James första #1 skivan i England, men i sista stund petades de ned till andra plats av Adele.


Tracklist

Side A
1. Bitch – 4:52
2. To My Surprise – 4:21
3. Nothing But Love – 3:29

Side B
1. Attention – 4:08
2. Dear John – 4:04
3. Feet of Clay" – 2:37

Side C
1. Surfer's Song – 3:51
2. Catapult – 4:02
3. Move Down South – 5:19

Side D
1. Alvin – 2:13
2. Waking – 2:44
3. Girl at the End of the World – 3:00




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar