onsdag 6 september 2017

Distant Days - "Dying Of The Light" (2017)


Troligen är jag den enda i Montreal som äger den här skivan, kanske den enda i hela Kanada. Jag fick den i födelsedagspresent av min bror, och medlemmarna i gruppen är vänner till honom, varav jag har träffat och språkat med någon av dom. Gräddan av Uppsalas och Stockholms musikerelit. Vid sådana här tillfällen är det lätt att ens objektivitet tar semester.

Bolaget som släppt plattan är Open Mind Records som också är en skivaffär, i en källare mittemot Upplands nation, där jag tillbringat många timmar och ödslat en del pengar. Troligen min favoritaffär i Uppsala, jag var dock omedveten om att ägaren också hade ett skivbolag. De ger ut vinylskivor med Uppsalaband, som jag förstått det.


Distant Days består av fyra medlemmar, varav sångaren/gitarristen Erik Illes också är den huvudsakliga låtskrivaren, övriga medlemmar är Anders Vretenäs (bas), Ulf Eklund (trummor) samt Michael Funke (gitarr). Mina förväntningar var inte så jättehöga på skivan, vad kan några lokala killar från min lilla hemstad skapa, tänkte jag lite snobbigt, men blev genast satt på plats. Dying Of The Light är en bra platta, där rock/alternativ rock eventuellt kan vara en passande etikett. Det är generellt relativt lugn stämning i musiken, och ofta har bandets musik jämförts med Weeping Willows. Personligen får jag oftare vibbar av det brittiska bandet James (deras lugnare låtar), som också råkar vara ett av mina favoritband. Jag kan absolut höra Tim Booth sjunga flera av dom här sångerna. Båda dom här likheterna får anses vara komplimanger.


Skivan innehåller många starka spår som har en tendens att sätta sig i skallen. Flera gånger har jag kommit på mig själv att nynna en refräng medan jag tar hand om någon vardagssyssla. Öppningslåten Search & Rescue har blivit en favorit liksom A Song From The Basement samt The Loved Ones. Ska jag hitta något bandet skulle kunna göra bättre är det i så fall att öka variationen i soundet. Även om en del fartfyllda låtar blandas med lite lugnare, så är det samma ljudlandskap som vi hela tiden befinner oss i. Några avstickare här och där till lite annorlunda ljudklanger skulle vara kul, och också uppvisa en bredare repertoar av bandet. Eventuellt är det här främst en producentfråga.

Gillar man lite lugnare musik, med en mörk touch, så kan Distant Days debutalbum absolut rekommenderas. Vill man veta mer om bandet kan man besöka deras hemsida https://distantdaysmusic.com/


Tracklist

Side A
1. Search & Rescue
2. September
3. A Song From The Basement
4. The Loved Ones
5. The Moon Is Too Pale

Side B
1. Out Of This World
2. Falling Apart
3. Mixed Blessing
4. Sarajevo
5. Strange Things Will Happen Here




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar