fredag 27 oktober 2017

Jan Garbarek Group - "Photo With Blue Sky, White Cloud, Wires, Windows And A Red Roof" (1979)


Det är ju lattjo att skivans titel perfekt avspeglar omslaget, och att låttitlarna är delar från fotot. Det imponerade i alla fall på mig. Annars är jag ingen stor jazzdiggare, så den här plattan är egentligen inte rätt för mig. Jag har en CD med norrmannen Garbarek där han spelar sin saxofon till himmelska toner av The Hilliard Ensemble, det var den som fick mig att bli lite nyfiken på hur han låter mer på egen hand. Plattan hittades i en lokal skivbörs här i Montreal för en tid sedan.

Grundproblemet är att jag som sagt inte är någon jazzdiggare. Jag har aldrig förstått mig på jazz, trots några halvtafatta försök. Ofta upplever jag jazzen som för strukturlös och att man aldrig riktigt förstår var musiken är på väg någonstans. Eller att den är alldeles för stökig. Jazz är helt enkelt inte min grej.


Ett annat problem är att jag ofta upplever saxofonen i vissa musikaliska kontext, och speciellt sopransaxofon som Garbarek ofta spelar på, som på gränsen till smörig. Kanske har jag hört för många Lionel Richielåtar från 80-talet med sopransax. Det präglar upplevelsen på ett negativt sätt när det gäller dagens platta, ibland blir det smörjazz i mina öron. Soundet på skivan är luftigt och klart, det är ingen rökig jazzklubb vi befinner oss på eller ett stökigt bebopdansgolv. Vi är inte heller på besök i jazzens avantgardevärld. Nej, det är inte så svår jazz Garbarek bjuder på, och musikerna är förstås duktiga, som jazzmusiker brukar vara. När man vänder på plattan känns det som om musiken blir något svårare, som om första sidan var uppvärmning. Men fortfarande är det relativt lättillgänglig jazz.

Jag har inte så mycket emot att plattan snurrar på skivtallriken, jag tycker inte illa om den. Men jag kan inte sitta och uppmärksamt lyssna på den, då blir jag uttråkad. Som trevlig bakgrundsmusik är den perfekt, så får man känna sig lite jazzigt intellektuell för en gångs skull. Jag säger som proffstyckarna på allmusic,com: Nothing too exciting occurs, but this is high-quality background music.


Tracklist

Side A
1 Blue Sky 6:44
2 White Cloud 9:03
3 Windows 6:44

Side B
1 Red Roof 7:48
2 Wires 5:18
3 The Picture 8:05



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar