lördag 9 december 2017

Peter Hammill - "Sitting Targets" (1981)


2009 tror jag det var, så såg jag Van Der Graaf Generator spela i Quebec. En bra konsert, troligen den konsert jag besökt som varit mest kryddad med marijuanaångor från publikens puffande. Det var en dimma. Då var gruppen en tämligen ny bekantskap för mig, och jag var glad över möjligheten att se dom live. Enligt Wikipedia har gruppen existerat 1967-1972, 1975-1978 samt 2005-. Sångaren Peter Hammill har under årens lopp gjort ett stort antal soloplattor, Sitting Targets var hans tionde.

Det är en bra skiva, även om soundet är lite oslipat och primitivt. Hammill sjunger på ett ganska dramatiskt sätt, vilket präglar låtarna, alla har en touch av mörker. Till och med en låt som My Experience, som i en annan inramning skulle vara kunna vara en dansant pophit på tio-i-topp, får en underliggande dramatisk strömning. Ibland låter det lite Peter Gabriel, och förstås ganska mycket som Van Der Graaf Generator, det går väl inte att undvika. Musiken beskrivs på de flesta ställen som Art Rock, och det är en passande etikett.


Sitting Targets är den enda platta jag har med Hammill, så jag kan inte jämföra med hans övriga alster. Men den innehåller mycket kvalitet, de allra flesta låtar har något som gör dom intressanta och bra, och det som man brukar beskriva som utfyllnad lyser generellt med sin frånvaro, även om ett par låtar skulle råka ut för 'Skip' om det hade varit en CD. Det är ganska uptempo plattan rakt igenom, men den vackra balladen Ophelia och B-sidans Stranger Still balanserar med lugnare atmosfärer. Tack vare sin dramatiska och mörka framtoning kräver skivan viss uppmärksamhet, det är inget jag vanligtvis skulle sätta på som trevlig bakgrundsmusik. Den skulle kanske må bra av en ny mixning, eller återinspelning, eftersom jag inte är riktigt vän med soundet. Icke desto mindre en skön platta som kan rekommenderas som julklapp till någon i närheten.


Tracklist

Side A
1. Breakthrough – 3:55
2. My Experience – 3:14
3. Ophelia – 3:09
4. Empress's Clothes – 4:02
5. Glue – 3:40
6. Hesitation – 4:05

Side B
1. Sitting Targets – 5:21
2. Stranger Still – 4:55
3. Sign – 3:45
4. What I Did – 3:37
5. Central Hotel – 4:41



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar